New york times co. v. sullivan law case electricity gif


The city of Montgomery, Alabama, was already under considerable civic stress when The New York Times published a full-page ad titled “Heed Their Rising Voices” on March 29, 1960. On February 25, 35 students from the electricity storage costs all-black Alabama State College sought service in a snack bar in the basement of the Montgomery County Courthouse. They were rebuffed and arrested. The following day Governor John Patterson, who was ex officio chairman of the state board of education, demanded the expulsion of the students from the public college. Two days later most of the 800 students at Alabama State marched to the state capitol to protest Patterson’s actions. While state and Montgomery police stood by, bat-wielding members of the Ku Klux Klan assaulted the students. The attack went unpunished even though the Montgomery Advertiser ran pictures of the incident, with several members of the mob clearly identified.

A group including veteran civil rights activists Bayard Rustin, A. Phillip Randolph, and Harry Emerson Fosdick determined to take out a full-page ad in the Times that would not only condemn the violence in Montgomery but also raise funds for the larger cause of civil rights. Rustin wanted the ad to be hard-hitting, and he told the author, John Murray, to add the names of prominent people as endorsers to make it more appealing. When Murray protested that those people had not been contacted for permission to use their names, Rustin assured him that there would be no problem, since they had all been involved in the movement and had lent their names previously. Although the Times had a department to check on the accuracy of ads submitted to it, the person staffing that office when the copy came in signed off without questioning the material, because it “was endorsed by a number of people who are well known and whose reputation I had no reason to question.” The exact wording of the ad and accusations therein would prove critical.

The ad invoked “Southern violators,” echoing prevailing Northern stereotypes of Dixie as a racist, violent, and backward region. The ad named no individuals and made no reference to any chapter 7 electricity officeholder but painted a damaging picture of police forces in the South, which were in fact earning a reputation for their brutality in dealing with civil rights demonstrators. Rustin and his colleagues chose the Times because of its prestige and large readership. They electricity bill cost directed their ad not at the South but at white, progressive, intellectual leaders in the North.

Among the people in Alabama who read the ad was Merton Roland Nachman, the foremost libel lawyer in Montgomery and one of the best in the state. Although he considered himself a political moderate, Nachman, like many others in the South, felt increasingly frustrated by the attention Northern newspapers like the Times gave to the actions of what he considered a radical minority causing all the trouble.

Nachman brought the ad to the attention of the three city commissioners and told the police commissioner, L.B. Sullivan, that there was no doubt that, even though he had not been directly named in the ad, he could bring an action against the Times. The ad cast aspersions on Sullivan because it implied that the police force was complicit in the bombing of the home of Martin Luther King, Jr., and, more generally, that it fomented electricity icons free or condoned acts of terrorism that left African Americans fearful for their lives. The city commissioners were easily convinced, and Nachman began proceedings on their behalf in state court. The plaintiff’s case

At this time in legal history, advantage in libel cases fell to the plaintiffs. Most states recognized a difference between fact and opinion and protected the right to express the latter, but only so far as the factual basis of the opinion was accurate. Here again the burden of proof of accuracy lay with the accused (the speaker or publisher), who would lose that privilege if any of the published statements proved factually incorrect. A few states allowed the privilege if there were only minor errors in fact made either through inadvertence or in the good-faith belief that they were correct. Alabama, however, took a stricter view: under Alabama law the expression of opinion was protected only to the extent that it rested on a completely accurate factual basis.

Nachman was confident of winning the case because the ad did indeed contain factual electricity invented in homes errors. For instance, it alluded to the students marching to the capitol singing “My Country ’Tis of Thee,” though they had in fact sung “The Star-Spangled Banner.” Contrary to what the ad suggested, the police did not “ring” the campus (though they were deployed in large numbers). Moreover, four of the ministers listed as sponsors of the ad testified that they had never seen it and that their names had been used without their permission.

After reviewing the facts of the case, the errors in the ad, and the lower-court judgments, Brennan announced that the court had found that the rule of law applied by the Alabama courts failed to uphold the freedom of speech and of the press that are required by the First and the Fourteenth Amendment. Brennan quickly disposed of Sullivan’s reliance on earlier decisions of the court and cited several previous cases that had expanded the parameters of First Amendment protection. The notion that public debate should be “uninhibited, robust, and wide-open” proved to be the most-quoted phrase of the decision, because it summed up what assorted champions of free speech had intended—that in a democracy all opinions, even unpleasant ones or opinions delivered unpleasantly, had to be allowed so that full debate could take place on important issues.

Brennan also used the Sullivan case to review prior efforts to limit speech, such as the Sedition Act of 1798 ( see Alien and Sedition Acts); although “never tested in this Court, the attack upon its validity has carried the day in the court of history,” he wrote. Although it would be another five years before the court once and for all buried the crime of seditious libel in Brandenburg v. Ohio (1969), for all practical purposes that ancient offense could no longer be prosecuted in the United States after Sullivan.

Recognizing that Sullivan and others might try again in a new libel suit, Brennan then added another layer of protection to critics electricity and magnetism connect to form of governmental actions by noting that appellate courts had the power, because of the constitutional issues involved, to review the facts in libel cases to ensure that local juries had not decided improperly. Normally, appellate courts review only questions of law, but here the court was essentially warning states that it would not allow attacks on the press because of technicalities such as minor errors. Such errors, if made in good faith and indeed minor, could not be used as a launching pad for libel suits. Only deliberate gas news today distortions of the facts, made with malicious intent, could be the basis for a suit.

The significance of the court decision was twofold. By bringing criticism of government policy and officials within the ambit of protection, the court significantly broadened the parameters of free speech and press. Second, Brennan’s opinion took what had previously been regarded as purely private law, a matter left to each state’s common law, and constitutionalized the tort law of defamation. In subsequent cases the court would refine just how far protection of the press went and what still remained in state law to protect the reputations of truly private citizens. Melvin I. Urofsky The Editors of Encyclopaedia Britannica